TEXTOVÉ HRY

Vyrůstal jsem na tzv. gameboocích, které začaly vycházet od 80. let. Do světa těchto zajímavých knih jsem se ponořil díky nakladatelství Perseus, které je na český trh přineslo v 90. letech. Série gamebooků Fighting Fantasy stála na autorské dvojici Steve Jackson a Ian Livingston. Jsou to nezapomenutelné zážitky plné dobrodružství, šustění stránek a napětí – jaký dopad na vývoj příběhu bude mít mé rozhodnutí. Rychlé listování od jednoho odstavce k druhému, skákání o pět až desítky stran sem a tam – takto založená kniha umožňuje vyprávět příběh nelineárně. Hráč-čtenář se tak stává živou součástí příběhu, ne jen pasivním příjemcem vyprávění.

Program Twine, který je vytvořený pro psaní textových her na základě hypertextu (odkazování) a vybavený grafickým rozhraním je geniálním pomocníkem pro tvorbu takových "gamebookových" příběhů. Je to elektronická verze téhož, která umožňuje další rozvinutí práce s textem a hlavně – výpočetní výkon. Tím se sice ztratilo kouzlo knihy a listování, na druhou stranu mohla narůst interaktivita a zapojení dalšího smyslu do hry. Nejen oči, ale i sluch za pomoci hudebních podkresů a zvukových efektů. Nové možnosti pro vyprávění nelineárních příběhů!

TY sám rozhodneš, kterými stezkami se vydáš, kterým nebezpečím budeš čelit a se kterými protivníky budeš bojovat!

motto série knih Fighting Fantasy


V roce 2022 jsem připravil pro naše skromné "rodinné hráčské doupě" dobrodružství do světa her na hrdiny – PRPG (Paper Role Playing Game). Je to jednoduché fantasy dobrodružství, které mělo zabavit dospělého i dítě. Na počátku stál požadavek hráčů – chuť zahrát si obyčejnou cestu za pokladem ukrytým v hradu. Přidal jsem s jistou láskou k...